Wielophanging voor voertuig
Auto-onderdelen voor Wielophanging
Ophanging voor
Hoe weet u dat er problemen zijn met de aandrijfas en de eindaandrijving
Deze unit moet iedere 50 000 – 75 000 km gecontroleerd worden. Om de aandrijfas en de eindaandrijving te controleren heeft u wat tijd nodig, een werkkuil, een lift en een krik. Uw eerste taak is het inspecteren van de punten waar de delen aan elkaar vastzitten. Zorg dat de elementen goed passen, en controleer of ze bewogen kunnen worden. Het is belangrijk om te zorgen dat de achteras (bij auto’s met aandrijving op de achterwielen) genoeg lubricatie heeft. Als u een auto heeft met aandrijving op de voorwielen, controleert u de lubricatie van de vooras en het differentieel. Als u sporen van lekkage vindt moet u gaten dichten, en niet vergeten olie toe te voegen.
Zo kunt u merken dat de aandrijfas en eindaandrijving gecontroleerd moeten worden:
- meer vibratie aan de onderzijde van het voertuig;
- lekkage van differentiëlen;
- de vreemde geluiden als u rijdt met een hoog rpm;
- frequente overhitting van de behuizing;
- duidelijke complicaties van rondset as bewegingen als u de hoek om gaat;
- merkbare vervorming van de as en de onderdelen.
Oorzaken van problemen met de as en eindaandrijving
De meest voorkomende oorzaak van problemen met de as of de eindaandrijving is een agressieve rijstijl. Scherp het koppelingspedaal induwen, hard remmen, snel over kuilen en obstakels rijden – dit leidt niet alleen tot hogere mechanische belasting van de componenten, het is ook niet goed voor de operationele karakteristieken van de lubricatie. Omdat er een gebrek aan olie is, of omdat de olie minder efficiënt is, verslijten werkende oppervlaktes van aangrenzende elementen sneller. Slijtage van pakkingen en oliecontainers, of een gebrek aan werking binnen het systeem kunnen op den duur hetzelfde effect hebben. Olie in de behuizing moet iedere 6000 – 12000 km ververst worden, afhankelijk van de werkingsmogelijkheden. Controleer ook of de bevestigingen strak zitten, en zorg dat de axiale aanpassing van de rollagers goed uitgevoerd is.
Als u vaak over een slecht wegdek rijdt, kan dit leiden tot mechanische schade – scheuren en vervormingen door stenen of het rijden over obstakels; als u uw auto buiten, op een vochtige plaats laat staan, kan dit zorgen voor corrosie.
Soms zijn er problemen omdat er onderdelen van slechte kwaliteit zijn geïnstalleerd. Zo kan gebruik van onbetrouwbare lagers zorgen voor het vastlopen van de aandrijfas of een verandering in de positie van het differentieel, waardoor deze componenten kunnen breken.
Reparatie en vervanging van de aandrijfas en de eindaandrijving
Reparatie en vervanging van dit onderdeel moet overgelaten worden aan professionals. De versnellingen moeten in paren worden vervangen zodat er geen ongelijke slijtage optreedt, hetgeen zorgt dat het hele systeem niet meer goed werkt. Om het differentieel te vervangen, moet u gebruik maken van speciaal apparatuur, wat bij iedere werkplaats te vinden is. U moet de as alleen vervangen als u scheuren of corrosie ziet.