
Luchtmassameter (LMM) auto
Auto Luchtmassameter voor
Luchtmassameter: nuttige informatie
Hoe kunt u een defecte luchtmassameter herkennen
Om te beginnen moet u de luchtmassameter losmaken en proberen om zonder te rijden. Wanneer de motorwerking beter wordt duidt dit erop dat het onderdeel defect is. Controleer vervolgens de geribbelde slang en de binnenzijde van de meter: daarop mag geen vocht of vuil zitten. In veel gevallen duidt een beschadigde of ontbrekende rubberen O-ring, bestemd voor de afdichting van de bevestigingsplaats van het component, op een defecte luchtmassameter.
Het functioneren van de luchtmassameter kan met een multimeter worden gecheckt. Hiervoor moet u de sondes van het apparaat aan min- en pluspool van de signaaldraad bevestigen, het contact omdraaien zonder de motor te starten en dan moet u de spanning meten. Deze mag niet meer dan 1,4 Volt bedragen. Een gebrek aan de luchtmassameter van uw voertuig kan aan het licht komen door een toegenomen motorvermogen wanneer u een debietmeter in plaats van de geteste plaatst.
De volgende symptomen kunnen een aanwijzing voor u zijn om de luchtmassameter te inspecteren:
- een toegenomen brandstofverbruik;
- knipperende lampjes op het dashboard;
- een niet stabiel stationair draaien;
- het “Check Engine” lampje brandt;
- een verminderd motorvermogen;
- een verminderd acceleratievermogen van de auto;
- de motor start niet.
De oorzaken van een defecte luchtmassameter
Het onderdeel is uiterst gevoelig voor vervuiling. Hierdoor is de niet tijdige vervanging van het luchtfilter één van de meest voorkomende oorzaken van een defecte meter: de ophoping van vuil op het meetelement zal de precisie en de efficiëntie van de metingen sterk verminderen. Het losraken van de luchtinlaat kan dezelfde gevolgen hebben, waardoor er buiten het filter om lucht in de luchtmassameter terechtkomt.
Soms houdt een defecte sensor verband met motorstoringen die gepaard gaan met een toegenomen verbruik aan olie: koolstofafzetting op het meetelement vormt een belemmering voor de correcte werking van de debietmeter.
Een luchtmassameter kan defect gaan als er bij het reinigen of uitvegen te veel kracht wordt gezet, maar ook door installatiefouten.
Door vocht en vuil kunnen de terminals van de luchtmassameter gaan oxideren, wat tot storingen in de stroomtoevoer naar de meter leidt. Terwijl losgeraakte bedrading en verbindingen tot kortsluiting en het bijbehorende doorbranden van component kunnen leiden.
Het repareren en vervangen van de luchtmassameter
Voor het herstellen van de luchtmassameter volstaat in sommige gevallen het verwijderen vuil en het afspoelen daarvan. Maar als dit niet helpt moet er een nieuw onderdeel worden gemonteerd.
U kunt de flowmeter zelf gemakkelijk vervangen. Doe het volgende:
- Zet de motor uit.
- Maak de minpool van de accu los.
- Trek de connector van het onderdeel, nadat u de connector klemmen hebt losgemaakt.
- Draai de schroeven van de klemmen los en verwijder het luchtfilter van de inlaatpijp.
- Verwijder de defecte luchtmassameter en plaats een nieuwe.
- Plaats alle componenten in omgekeerde volgorde.