Wielnaaf auto
Wielnaaf voor
Wielnaaf: nuttige informatie
De wielnaaf bevindt zich midden het wiel. Het wordt op de aandrijfas gemonteerd en het is direct verbonden met de remschijf. Wielnaven zijn heel betrouwbare onderdelen. Dankzij hun parameters gaan ze niet kapot, zelfs onder extreme lading bij het rijden. Wielnaven kunnen beschadigd worden alleen als gevolg van een ernstige mechanische aanslag, zoals een ongeluk. Wielnaven worden uit smeedstaal of gietstaal gemaakt. Gietstaal naven zijn steviger en worden voor de aandrijfas gemaakt.
De wielnaaf wordt alleen in speciale gevallen vervangen, na een ongeluk bijvoorbeeld. Er kan ook schade ontstaan wegens materiaal fout. Zelfs als de naaf niet volledig stuk is, moet het onmiddellijk vervangen worden. Zelfs een klein gat kan tot een ernstige panne leiden. Wielnaaf panne kan ernstige consequenties hebben. Bijvoorbeeld, het vallen van het wiel tijdens het rijden. De auto wordt onbestuurbaar en het voortbewegen van het voertuig wordt moeilijk controleerbaar.
Het is beter om de naaf te demonteren met een gemonteerd wiel. Nadat u de wieldop weghaalt met behulp van een speciale sleutel, moet u de sleuven ronde moer losschroeven met de haaksleutel. Voor uw veiligheid moet u de display stand gebruiken nadat de auto opgetild wordt. Omdat het wiel de eerste is die vervangen wordt, moet de naaf vastgebonden zijn. Anders zal de schacht ook ronddraaien. Er is een groot assortiment van onderdelen bij onze web-winkel. Daar zult u hoge kwaliteit onderdelen, zoals schijfremmen, hoorns, cardanassen en richtingaanwijzers. Voordat u bij het service centrum aankoopt kunt u uw benodigde onderdeel in onze web-winkel zoeken zodat u geld kunt sparen.
Hoe weet u dat er problemen zijn met de wielnaaf
Het is best moeilijk om deze problemen vroeg op te merken. U heeft speciale tools nodig, die u kunt vinden bij de werkplaats. Om zelf gebreken te ontdekken, moet u het volgende doen:
- Accelereer het voertuig tot 50 km/u en stuur naar links en rechts. U zult een opvallend gezoem horen als de voorste naven beschadigd zijn. Als het geluid harder wordt als u afbuigt naar rechts, zit het probleem bij de lagers aan de linkerkant, en andersom.
- Om de achterste wielnaven te controleren op problemen, moet u het voertuig optillen met behulp van een krik, en de wielen één voor één draaien met de hand. Vibraties en vrij spel zullen erop wijzen dat het component kapot is.
- Raak de platen aan als de auto stilstaat. Als ze warm zijn kan er een probleem zijn met de wielnaven.
Dit zijn de symptomen dat er controle nodig is:
- het voertuig kan minder hard rijden;
- de disk raakt overhit;
- suspensie leidt tot geklop en lawaai tijdens de rit;
- er is luid gezoem in bochten te horen.
Oorzaken van problemen met de wielnaven
Het meest kwetsbare element van deze unit is de wielnaaf. Vaak is de oorzaak van de schade een gescheurd zegel, wat niet alleen zorgt voor de bescherming van de innerlijke elementen tegen indringing van vocht en vuil, maar ook de lubricatie binnen houdt. Als dit kapot is, zullen werkende oppervlakken sneller versleten raken. Gebruik van de verkeerde vetstoffen heeft dezelfde gevolgen.
Premature vernietiging van het naaflager kan ook komen omdat er de installatie verkeerd is uitgevoerd, bijvoorbeeld met teveel of tekort aan aandraaiing of onaangepaste ruimte.
Agressieve rijstijl is nog een factor die destructieve effecten heeft: rijden door kuilen en hard rijden in bochten, rijden door diepe plassen en vuil, scherp opstarten en remmen leiden tot vervorming van de naven en kunnen zorgen dat de buitenste of binnenste lagers scheuren. Wij rijden u aan het voertuig niet te zwaar te beladen.
De naven zelf breken niet zo snel. De oorzaak van de problemen is vaak dat er niet op de instructies gelet is, of gebruik van componenten die niet passen bij de technische vereisten van de wagen.
Reparatie en vervanging van een wielnaaf
Voor de voertuigen die gemaakt zijn voor 2000, gaan wielnaven mee tot 400000 km, en voor meer moderne voertuigen is dit minstens 100000 km. Als de elementen van de wielnaven serieus versleten zijn, moeten de onderdelen helemaal vervangen worden. Hier heeft u een krik, tangen en schroevendraaiers voor nodig. Als er nieuwe wielnaaflagers geïnstalleerd moeten worden, heeft u een beitel en een hamer nodig om de oude uit elkaar te houden. Als het onderdeel te strak zit, kan het uit elkaar gehaald worden met behulp van de trekker van een schuifhamer. Het is beter om hier assistentie bij te hebben.