
Injector auto
Verstuivers voor
Verstuivers: nuttige informatie
Injectiekleppen dienen om brandstof te leveren in de verbrandingskamer. Ze zijn gelegen voor de inlaatbuis. Tegenwoordig worden in dieselmotoren een Common-Rail injectie systeem gebruikt. In oude automodellen met dieselmotoren wordt de injectie geregeld door hydraulische systemen. In de verbrandingsmotoren worden electromagnetische kleppen met electrische controle gebruikt. Nauwkeurige injectie verhelpt alle problemen, als we spreken van een optimaal gebruik van het motorvermogen.
Als de injectiekleppen defect zijn, beinvloedt dit de verbranding. In de meeste gevallen is het probleem dat de brandstof onregelmatig spuit. In de motor verschijnt kloppen en in dit geval verbrand het meer ongespoten brandstof. Andere problemen ontstaan als de injectiejet verkeerd is geinstalleerd. Als de injectiekleppen zijn gericht naar de cilinderwand, brandt olie stevig uit en verschijnen de zogenaamde “roestige vlekken”. Bovendien kan dit leiden tot overhitting dat kan leiden tot zuiger uitbranding.
Als er problemen zijn met de verbranding, de bestuurder hoort rare geluiden in de motor. Dit is de reden om de motor en brandstof injectiekleppen in het bijzonder te controlleren. In oude auto's is het mogelijk om ze zonder hulp te controlleren. Moderne auto's hebben veel electronica en het is best moeilijk om die te bedienen. Zoekt u een generator, hoofdremcilinder, meervoudige V-snaar, airconditioner compressor, bagageruimte, trekhaak, of elk ander auto onderdeel? Gebruik de zoek functie in onze online winkel en u zult de nodige onderdelen vinden. We bieden u een uitgebreid assortiment aan auto onderdelen aan.
Hoe weet u dat er problemen zijn met het injectieventiel
De conditie van het component, de hoeveelheid koolstofmonoxide en de koolwaterstoffen in de uitlaatgassen van iedere cilinder te controleren moeten vasgesteld worden. Als de injector goed werkt, zullen de resultaten niet anders zijn.
Om te controleren of de brandstof goed geïnjecteerd is, moet u een oscilloscoop verbinden aan het lichaam van de wagen en het injector controleapparaat. Problemen worden opgemerkt door de rondingen van het scherm van het apparaat.
Controleer vervolgens de verbinding van de kabels. Hiervoor moet u een ohmmeter gebruiken. Dit wordt allemaal uitgevoerd met gespecialiseerde methodes; daarom is het goed als u naar een werkplaats gaat.
Dit zijn de symptomen:
- het voertuig beweegt op een ongelijke manier (met stoten en haperingen), als de motor werkt met een hoog RPM;
- de motor werkt niet goed in stationaire toestand.
- verhoogd brandstofgebruik;
- de motor heeft minder vermogen;
- verbrand gat in het component;
- de motor hapert;
- het voertuig presteert minder goed;
- de katalysator werkt niet goed;
- de injectieslang is verkoold;
- de uitlaatgassen zijn giftiger.
De redenen voor problemen met het injectieventiel
Het meest frequente probleem van injectieventielen is verstopping. Gedurende de bediening hebben de componenten te maken met hoge temperaturen, waardoor de gaten van de spuiten verkoold kunnen raken met de hars van brandstof. Dit kan ook komen doordat de vergrendelingskegels niet goed vastzitten. Koolstof afzetting van 5 µm dik zorgt voor vermindering van de stroomsnelheid van het spuitstuk met 25%. Als u gebruik maakt van benzine van slechte kwaliteit met kleine vaste deeltjes, zal het filter voor het schoonmaken van de brandstof verstopt raken, en het formaat van het doseerplaatje en de vorm van de geïnjecteerde brandstof zal veranderen.
Premature slijtage van injectie en blokkering van de naalden in de geleiders kunnen het resultaat zijn van componenten met slechte kwaliteit. Naalden lopen ook vast als de brandstof niet goed schoongemaakt is, of als de componenten niet goed geïnstalleerd zijn.
Mechanische schade aan de injectie komt door onzorgvuldige reparatie of incompetentie van een specialist.
Reparatie van het injectieventiel
Reparatie is bestemd voor het weghalen voor vuil uit het component. Het component moet schoongemaakt worden na iedere 40 duizend kilometer. Brandstof additieven helpen de brandstof schoon te houden. Om vervuiling tegen te gaan, moet u ze aan de brandstof toevoegen na iedere drieduizend kilometer.
Als vervuiling van de injectie niet voorkomen kon worden, moet u het schoonmaken met een speciaal middel. Om dit te doen moet u de pomp en de afvoerleiding loskoppelen, en de brandstofleiding van het injectiesysteem verbinden aan een werkbank met een tank gevuld met oplosmiddel. Laat de motor stationair lopen gedurende de eerste minuten, en laat dan gestaag de RPM oplopen. Het hele proces duurt niet langer dan een uur. Als het component te vervuild is (harde afzettingen worden gevonden), moet het uit elkaar gehaald worden. Ultrasonische reiniging is heel effectief. In dit geval moet het component ondergedompeld worden in reinigingsmiddel.
Een injectieventiel vervangen
Als de injectie regelmatig schoongemaakt wordt, kan het zelfs 200.000 kilometer meegaan. Om het component te vervangen moet u eerst de druk uit het inspuitsysteem weghalen. Dan verwijdert u de verbindingspijp van het luchtfilter, de IAC (inactieve luchtcontrole) ventiel kabelboom, kabelbomen van injectie, en de kabelboom sensor van de pedaalpositie. Maak daarna de slang van de brandstofdrukregelaar los, en haal de pijpen los die brandstof leveren aan het inspuitsysteem. Maak daarna de bouten los die de stang op hun plek houden, en haal deze weg. Maak de beugels van de injectie los en haal de injectie weg; vervang het slechte component. Om het nieuwe component te installeren, moet u de unit in de omgekeerde volgorde in elkaar zetten.