Stabilisatorstang auto
Stabilisatorstangen voor
Stabilisatorstangen: nuttige informatie
Een pendelsteun is een hengel met glijlagers aan beide uiteinden. De glijlager neemt krachten over in de lengterichting, dus kan de hengel naar voren en naar achteren bewegen, maar niet zijdelings. Koppel wordt ook niet overdragen. Pendelsteunen worden bij verschillende auto’s anders geplaatst. Bijvoorbeeld kan de transmissie met een pendelsteun gemonteerd zijn. De motor en andere onderdelen kunnen tot de bodem via de pendelsteun verbonden worden.
Pendelsteunen bestaan uit een metalen hengel, die vaak met rubberkussens aan einden voorzien is. Door de grote mechanische lading zijn glijlagers onderdelen aan slijtage onderworpen. Hierdoor kan een vrij spel verschijnen, die tot rammelend geluid kan leiden. Dit probleem is vooral kenmerkend voor oude auto’s. Een pendelsteun is niet moeilijk te vervangen, want het is een eenvoudig mechanisch onderdeel. Toch moeten men veel onderdelen demonteren om de pendelsteun te bereiken. In principe kan een gewone amateur monteur de pendelsteun vervangen.
De benaming ankerstaaf wordt vaak gebruikt. Sommige auto onderdeelproducenten gebruiken deze alleen voor de pendelsteun die zich tussen de scheenplaat en de stabilisator bevindt. Maar omdat er verschillende benamingen worden gebruikt en auto onderdeelproducenten gebruiken verschillende benamingen voor hetzelfde onderdeel, moet men goed opletten. Het is niet raadzaam om tweedehands pendelsteunen te monteren, want het is moeilijk om de kwaliteit hiervan te evalueren. Hebt u een koelmiddel temperatuursensor, een hulpcilinder, een carter, een olie temperatuursensor, een oliefilter, een ventilator, een peilstok of een ander auto onderdeel nodig? Bij onze web-winkel zult u een grote variëteit van autoonderdelen vinden, met de hoogste standaarden.
Stabilisatorstang storingen
- Breuken op dunne plaatsen;
- Vervorming van het component;
- Er is een gat verschenen in de lagere of hogere kogelcomponenten;
Tekenen van stabilisatorstang storingen
- Klop geluid wordt gehoord vanonder de motorkap;
- De auto wijkt af bij het rijden met hoge snelheden;
- De auto wijkt uit naar een kant wanneer het stuur wordt losgelaten;
- De auto rolt verder bij het remmen;
- De auto leun naar een kant in de bochten.
Oorzaken van stabilisatorstang storingen
- De auto is overbelast;
- Rijden op slecht wegdek;
- Onvoldoende druk in het systeem;
- Slijtage van het component;
- Schade door mechanische impact;
- Agressieve rijstijl.
Diagnose
Draait het stuur zo ver als het kan zodat er wel een ruimte in de wielkast komt. Schud de spoorstang. Als dit tot een vervorming van een sleet leidt, dan moet het onderdeel worden vervangen. Voor een grondige inspectie heeft u een dienst put of een lift platform nodig. Laat de koppel los, door het losschroeven van de bevestiging moer. Als er geklop wordt gehoord tijdens het schudden en een gat verschijnt in het gewricht, dan moet de koppel worden vervangen. Als het component los kan zwaaien is er een van de bevestigingen los.
Vervangen van de stabilisatorstang
Het onderdeel kan niet worden hersteld. De gemiddelde levensduur is 120.000 operationele kilometers. Vervanging kan zelf worden uitgevoerd of met hulp van een garage. Doe het volgende voor een vervanging:
- Verwijder het wiel (het wordt aanbevolen om een speciaal vloeistof te gebruiken om het losschroeven makkelijker te maken);
- Schroef de gewricht bouten los met een sleutel en houd de bout vast met een zeskantsleutel;
- Ontlast de suspensie door te steunen op de voorwiel arm;
- Verwijder gebroken component;
- Installeer een nieuwe verbinding met de hulp van een moersleutel en inbussleutel;
- Bevestig de wiel.