Ruitensproeierpomp auto
Ruitensproeier pomp voor
Ruitensproeier pomp: nuttige informatie
De waspomp is een onderdeel van de ruitenwisser. De chauffeur behandelt het met behulp van een hendel of schakelaar. Over het algemeen heeft men het over een elektrische pomp die vanuit het autonetwerk opereert. In veel gevallen vindt men meerdere pompen terug, gelijk in veel gevallen zijn de achterruit en de koplampen met wissers voorzien. Een duplex pomp kan water voor twee ruitenwissers voeren, terwijl een pomp voert water door een enige uitvoer. De plaats van de waspomp verschilt in functie van het automodel en van de producent. In de meeste gevallen bevindt hij zich vooraan in de auto, achter het spatbord.
Als de ruitenwisser werkt niet meer, dat betekend dat de sproeierpomp een defect heeft. Als de pomp een geluid maakt waneer de auto met draaiende motor staat en het water wordt niet geleverd waneer de slag is, dan moet u de pomp veranderen. Als de slang bevroren is, dan moet u eerst het ontdooien. In de meeste gevallen kunt u de slang niet meer gebruiken.
Als water wordt in voldoende hoeveelheid geleverd, dan is er een andere reden van storing. De meest voorkomende redenen van breuk zijn geblokkeerd slang of pijp. Storing verschijnt als resultaat van sproeierpomp slijtage. De sproeierpomp bevindt zich in een ontoegankelijke plaats, daarom is het nogal duur om de sproeierpomp te demonteren. Soms moet u ook andere auto-onderdelen (bumper, bijvoorbeeld) demonteren om de pomp te bereiken. In ons brede assortiment vindt u carburateur, wassen mondstuk, watergekoelde radiator, distributieriem cover, vormen en beschermende strip, ontstekingskabel, trekstang, controle-eenheid en andere auto-onderdelen. Breng een bezoek aan onze web winkel!
Hoe u defecten aan de ruitensproeierpomp kunt vaststellen
De pomp kan worden geïnspecteerd door de contactsleutel om te draaien, zonder daarbij de motor te starten, en vervolgens de hendel van de ruitensproeier in te drukken. Mocht u de elektromotor niet kunnen horen werken, dan is het onderdeel defect.
Aan de hand van de volgende tekenen kunt bepalen of de ruitensproeierpomp dient te worden geïnspecteerd:
- er wordt geen ruitensproeiervloeistof naar de mondstukken van de ruitensproeier aangevoerd – en, voor zover uw voertuig hiermee is uitgerust, evenmin naar de mondstukken van de sproeiers voor de achterruit en koplampen;
- op de slangen zijn resten van vloeistof zichtbaar en het reservoir moet vaker dan gebruikelijk worden bijgevuld;
- het onderdeel is beschadigd geraakt, bijv. bij reparaties van aanpalende onderdelen.
Oorzaken voor defecten aan de ruitensproeierpomp
Dit soort apparaten gaan doorgaans stuk ten gevolge van overbelasting, zoals bij gebruik van de auto in stoffige gebieden. Bij dergelijke omstandigheden moet u de voorruit veelvuldig wassen, waarbij er een zekering kan doorbranden. Door een spanningspiek in het elektrische circuit van het voertuig kan er dan een onderbreking van de stroomkring van de bedrading waarmee de hendel van de ruitensproeier op de elektromotor aangesloten is of een defecte zekering ontstaan. Bij sterke trillingen in de motorruimte kunnen de aansluitklemmen losraken en de inwendige assen van de pomp ontkoppeld raken. Kwalitatief slechte sproeiervloeistof en binnendringend vuil in het vloeistofreservoir zorgen ervoor dat de elektrische motor zwaarder belast wordt, wat tot het doorbranden ervan kan leiden. Als er vocht in het mechanisme binnendringt, kan dat roestvorming van de klemmen en metalen onderdelen tot gevolg hebben.
Het repareren van de ruitensproeierpomp
In sommige gevallen hoeft u slechts de zekering en de beschadigde slangen te vervangen om een defect te verhelpen. De metalen elementen kunnen van geringe roestvorming ontdaan worden. Maar meestal zal er een nieuwe pomp moeten worden geplaatst.
Het vervangen van de ruitensproeierpomp
Dit onderdeel kunt u zelf vervangen. Hiervoor moet u het volgende doen:
- Zorg ervoor dat u makkelijk bij de pomp kunt komen. Het kan zijn dat u hiervoor de wielkastafdekking en de voorbumper weg moet halen.
- Laat de sproeiervloeistof wegstromen en haal zo nodig het reservoir weg.
- Maak de elektrische klemmen en slangen los en leg deze aan de kant.
- Plaats het nieuwe onderdeel, sluit de slangen, bedrading en het reservoir aan.
- Vul het reservoir met nieuwe sproeiervloeistof.
- Ga na of dit onderdeel degelijk werkt: draai de contactsleutel om en druk de hendel naar beneden. Bij een goede werking van het onderdeel is er een kenmerkend geluid van onder de motorkap hoorbaar en wordt de vloeistof evenredig uit de sproeikoppen gespoten.