Fuseekogel auto
Fuseekogels voor
Fuseekogels: nuttige informatie
Het kogelgewricht wordt gebruikt om als een glij-scharnier te fungeren tussen de wiellagers en het vorkbeen. Het wordt op een vorkbeenoog gemonteerd. De mechanische spanning, die komt doordat het kogelgewricht moet weerstaan, is heel groot. Daarom is de productie hiervan groot. Toch kan het ook kapotgaan door slijtage of beschadiging. Een fractuur aan het kogelgewricht kan ernstige consequenties hebben, wielverlies inbegrepen. Daarom moeten beschadigingen meteen gerepareerd worden.
Een typisch teken van beschadiging van het kogelgewricht is crash bij bochten op lage snelheid. Het komt op hoge snelheid niet voor. De verklaring hiervoor is dat het stuur meer belast is bij lage snelheid. Een storing kan gebeuren door misgaan van andere autoonderdelen (b.v. storing aan het vorkbeen). In elk geval is het nodig om een reparatiewinkel te bezoeken moest iets kapotgaan. Om het kogelgewricht te vervangen moet u speciale gereedschappen gebruiken om het gewricht te trekken en te drukken.
Nadat het kogelgewricht gemonteerd is, is het nodig om de wielen gelijk te stellen. Dat is vooral belangrijk als het kogelgewricht afgebroken is. Het demonteren van het kogelgewricht is bij veel auto’s nuttig of nodig. In elk geval is het raadzaam om een nieuw kogelgewricht te installeren, want het is niet duur. Bovendien is het logisch om kogelgewrichten bij allebei bijlen te vervangen. Bij onze web-winkel kunt u ook deurknoppen en thermostaten bestellen. Bent u op zoek naar geleiderol/ deflectierol, verdamper, reinigingsmondstuk, tandriemschijf of enig ander onderdeel? Onze web-winkel is de beste online winkel voor uw benodigde autoonderdelen.
Hoe herkent u een defecte kogelgewricht
Om te beginnen moet de beschermende laarzen inspecteren. Wanneer de beschermende laarzen onbeschadigd zijn, check dan de laterale en axiale speling.Dit kan met een trilplaat in een garage worden uitgevoerd.
De volgende aanwijzingen kunnen u erop wijzen dat het kogelgewricht moet worden geïnspecteerd:
- een verminderde stuurbaarheid van de auto;
- ongebruikelijke geluiden tijdens het rijden;
- krakende geluiden wanneer er in bochten wordt gereden;
- ongelijke slijtage van de banden;
- het nemen van bochten is moeilijk.
De oorzaken van defecten aan het kogelgewricht
Tijdens het rijden wordt het component zwaar belast. Het rijden met een hoge snelheden op wegen met een slecht wegdek verhoogt de kans op het vervormen van het onderdeel. Beschadigingen kunnen ook het resultaat zijn van botsingen tijdens verkeersongelukken of het gebruik van overdreven veel kracht tijdens de montage.
Schurende slijtage van het kogelgewricht is vaak het gevolg van beschadigde beschermende laarzen. Door de scheuren dringt water en modder de rubberen laars binnen, wat snel leidt tot het verlies van vet en de corrosie van het onderdeel.
Er ontstaan een grotere ruimte tussen de behuizing en de pen van het kogelgewricht wanneer de contactoppervlakken slijten. Vaak is dit het gevolg van het ouder worden van het materiaal. Hoe groter deze ruimte, hoe losser de pen in de behuizing.
Het voortijdig verslijten van het kogelgewricht kan dus het gevolg zijn van een slechte kwaliteit. Degelijk gesmeerde modellen hebben een langere levensduur. Ze zijn de beste oplossing voor voertuigen die onder zware condities worden gebruikt.
De reparatie en vervanging van kogelgewrichten
Kogelgewrichten moeten elke 70.000-100.000 km door een garage moeten worden vervangen. In geval van kleine defecten kan het onderdeel met een vloeibaar polymeer worden gerepareerd. Maar kogelgewricht kan ook worden gedemonteerd en door een andere worden vervangen. Om het probleem van de speling te verhelpen, draait u de moeren van het onderdeel aan en ververst u v smerende vloeistoffen.